Discovering other parts of Indonesia - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Kim Eeman - WaarBenJij.nu Discovering other parts of Indonesia - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Kim Eeman - WaarBenJij.nu

Discovering other parts of Indonesia

Blijf op de hoogte en volg Kim

20 November 2014 | Indonesië, Sumatra

Beetje later dan gepland, maar hier toch weer een update van wat ik allemaal heb beleefd afgelopen weken! Weer heel veel dingen en verschillende plekken van Indonesië gezien en hopelijk volgen er nog veel meer.

Het eerste weekend van november zijn we naar Sumatra geweest. Woensdag avond vertrokken we richting het vliegveld en vlogen we naar Medan. Dit was een iets langere vlucht dan die naar Yogja, 2,5 uur ongeveer. Eenmaal in Medan aangekomen zijn we eigenlijk meteen gaan slapen, omdat we de volgende dag vroeg op gingen om onze reis in Sumatra te starten. De planning hadden we al zo ongeveer gemaakt, moesten alleen nog regelen hoe we overal precies zouden komen. Maar dit is geen probleem hier, overal zijn drivers en mensen te vinden die je kunnen helpen om een tour te regelen. Zo gezegd zo gedaan. ’s Ochtends op tijd opgestaan en met een “taxi” naar een driver gebracht door wie we de komende dagen werden rondgereden op Sumatra. Vanuit Medan zijn we richting Parapat gegaan om daar op de boot naar Tuk Tuk Island te stappen. Tuk Tuk is een eiland in het grootste meer van Sumatra, Lake Toba. Na een reis van zo’n 6 uur kwamen we aan bij ons hotel voor de komende 2 nachten op Tuk Tuk. Het begon al donker te worden dus hebben die dag alleen nog maar een restaurantje gezocht en daar wat gegeten. Tuk Tuk staat bekend om de magic mushrooms die hier overal te krijgen zijn. Ze staan zelfs gewoon op de menu kaart in een restaurant! Heel apart allemaal, heb ze niet geprobeerd by the way haha. Die avond begon het knetter hard te regenen en zijn we na het eten naar de kamer gegaan. Genoten van een heerlijke warme(!!) douche en toen gaan slapen. De volgende dag zijn we het eiland rond gaan lopen en een leuk tentje gaan zoeken om wat te ontbijten. Deze hadden we redelijk snel gevonden en vanuit daar meteen scooters geregeld voor de rest van de dag om het eiland te verkennen. Het vrouwtje van waar we gegeten hadden die ochtend, had zelf 2 scooters maar liep even naar de buurvrouw en had er zo 2 bij geregeld voor ons. Een snel cursus scooter rijden en toen konden we gaan! Zelf hadden we geen idee wat er verder te zien zou zijn op het eiland, dus reden maar gewoon ergens heen. We zijn langs de mooiste plekjes van het eiland gekomen en het scooter rijden was echt super leuk! Nog even een marktje bezocht en toen terug gegaan richting ons huisje. Even wat spullen gedropt en de andere kant van het eiland op gereden. Dit ging in eerst instantie prima.. De weg zat wel vol gaten maar, gewoon even goed opletten en dan was er geen probleem. Goed opletten inderdaad, ik was even afgeleid door een paar bouwvakkers die met de weg bezig waren. Voor dat ik het wist zat ik in het zand en reed hoog tegen een ijzeren ton op haha.. Gelukkig niks aan over gehouden en was ook wel weer lachen. Daarna nog wat dingen gebeurd en toen maar besloten dat het handiger was om terug te gaan en de scooters weer af te leveren. ’s Avonds nog even rondgelopen, wat gegeten en toen gaan slapen omdat we de volgende ochtend rond half 8 de boot terug naar Parapat moesten pakken.

Het volgende stond op de planning: van Parapat naar Bukit Lawang, de jungle van Sumatra. Dit was via de route wat wij hadden gekozen zo’n 10 uur rijden, een erg lange rit dus.. Maar gelukkig reden we wel langs mooie plekjes van Lake Toba, bezochten we een waterval en een tempel. Rond een uurtje of 7 kwamen we aan in Bukit Lawang, de organisatie had al geregeld dat we ergens konden slapen de komende 2 nachten. Toen we daar aankwamen was alles helemaal donker en kregen we te horen dat door de regering de stroom was uitgeschakeld en niemand wist voor hoelang. Wat eten kon gelukkig nog wel; lekker nasi goreng gehad en een Bintang. Terwijl we aan het eten waren kwamen er allemaal jongens samen zitten met een gitaar, trommel en nog wat instrumenten en gingen allemaal liedjes zingen, echt heel leuk! Samen met nog wat andere gasten van het hotel zijn we hier bij gaan zitten en hebben we nog wat biertjes gedronken en gezongen natuurlijk haha. De volgende dag stond op de planning om een jungle tocht te maken en hier natuurlijk de orang-oetans te spotten. We hebben tot een uurtje of 3 door de jungle gelopen en eerst heel veel Thomas monkeys gezien maar daarna ook nog de orang-oetans. Ongeveer op de helft stopten we om wat te eten, de gidsen hadden zelf ananas en mandarijnen meegenomen. Heerlijk dat fruit hier! Toen we zaten te genieten van het fruit kwamen langzaam de Thomas monkeys dichter bij en uiteindelijk zaten ze zelf ook te genieten van de ananas. Na een hele tocht door de jungle kwamen we bij de rivier uit en hier gingen we eerst even wat eten. Toen werden onze tassen goed ingepakt in plastic en was het tijd voor het raften. Naja raften, het waren meer een soort opgeblazen vrachtwagen banden waar je met z’n 2en in moest zitten en dat was het. De gidsen die voorop en achterop zaten deden het stuur werk, dit gebeurde gewoon met een hele lange houten stok.. Tijdens het raften begon het te regenen maar goed, nat waren we ondertussen toch al! Gelukkig hebben we nu nog weinig last van het regen seizoen, soms een stortbui maar die zijn meestal redelijk snel voorbij. Na ongeveer een halfuurtje kwamen we weer aan bij ons hotel en konden we lekker gaan douchen. De rest van de middag eigenlijk niet veel gedaan, lekker bij het restaurantje gezeten eerst gelezen en daarna hebben we gegeten en de hele avond gekaart. De volgende ochtend moesten we ook weer op tijd weg omdat we rond 12uur weer van Medan naar Jakarta vlogen. Heel apart om te zien hoeveel verschillende dingen er zijn in dit land. Sumatra is weer zo anders dan bijvoorbeeld Yogjakarta en Bali. Maar al met al weer een geweldig weekend gehad!

Die week hebben we eigenlijk weinig gedaan. Naar school geweest, fashion show bijgewoond, naar de massage geweest en in het weekend nog uit geweest. Heel veel waren dit weekend weg dus op Binus zelf was er weinig te beleven.. Natuurlijk ook nog druk geweest met school. De mid terms zijn begonnen, voor de meesten is het 3 weken vol met studie en tentamens maar aangezien wij helemaal geen tentamens hebben en maar 3 dingen hoefden in te leveren is het voor ons eigenlijk vakantie haha. In de laatste les van color theory moesten we de mid term opdracht inleveren en pas in december hoeven we het portfolio en de opdracht te presenteren. Verder hadden we voor marketing een onderzoek naar een Indonesisch merk en hier moesten we een report over maken en een presentatie geven, dit is allemaal niks in vergelijking met de projecten wat we op Saxion moeten doen. Voor Trend forecasting hebben we een heel trend report gemaakt wat aardig vaag was allemaal omdat er nergens de opdrachten uitgelegd stonden, maar goed dit alles hebben we nu ingeleverd afgelopen dinsdag (18/11) en nu dus tot 2 december vakantie!

• 20 November 2014 - 07:22

Monic:

PRACHTIG... Kim, wat een ervaringen doe je daar op ... Blijf er van genieten en maak mooie foto's als herinnering. Wij hier in ons kouwe kikkerlandje zijn druk aan het bladkeren en hebben de winterjas al weer uit de kast gehaald. Het wordt steeds eerder donker en het is een stuk frisser dan bij jou haha.
    Ik wens je samen met de rest nog een leuke tijd en op naar je volgende verslag ...

xxx Monic

• 20 November 2014 - 09:57

Kim:

Hoi Monic!!
    Ja het is echt geweldig hier, nogsteeds!! Zo veel mooie verschillende dingen te zien, steeds weer wat anders. Hoorde al dat de winter nu echt begint ja, hier is het nog steeds elke dag rond de 30 graden.. Maar wel is het regenseizoen begonnen dus zo ongeveer elke dag wel een buitje.
    Dankjewel, zal snel weer wat laten horen xxxx

• 20 November 2014 - 14:36

Elke:

Super leuk!!!! :D en wat vliegt de tijd zeg!! wooowwww!!
    xxxx

• 20 November 2014 - 15:27

Yvonne:

leuk om te lezen, Kim.
    Geniet er maar lekker van!
    Vele groeten vanuit Makkum