Selamat datang di Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Kim Eeman - WaarBenJij.nu Selamat datang di Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Kim Eeman - WaarBenJij.nu

Selamat datang di Jakarta

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

18 September 2014 | Indonesië, Batavia

Zo, de eerste paar dagen zitten er op en het is echt geweldig hier! Nu al veel gedaan, meegemaakt en allemaal nieuwe mensen van over de hele wereld ontmoet.

Zondag vertrokken vanaf Schiphol richting Kuala Lumpur met als eindbestemming Jakarta. Het afscheid nemen op Schiphol was toch iets lastiger dan verwacht. Doei zeggen tegen pap, mam, Sybren en Michelle voor 5 maand is ook niet echt leuk.. Eenmaal door de douane kwam ik Merle en Liselotte tegen, twee meisjes waarmee ik de komende maanden hier door zal brengen.

Na ongeveer 12 uur vliegen kwamen we aan in Kuala Lumpur. We hebben een super goede vlucht gehad! Twee filmpjes gekeken en daarna lekker geslapen tot een uur voordat we aan zouden komen in Kuala Lumpur. Daar moesten we het vliegtuig uit en een halfuurtje wachten op het vliegveld totdat we er weer in konden. Vanaf daar was het nog maar 1 uur en driekwartier vliegen naar Jakarta, dat is niks dus wanneer je een vlucht van 12 uur achter de rug hebt. Iets later dan gepland aangekomen in Jakarta, maar alles is goed gegaan; toch wel het belangrijkste. Snel door de paspoort controle heen, koffers opgehaald en onze buddy's gaan zoeken. 1 jongen en 2 Indonesische meisjes stonden daar op ons te wachten. Samen met een Duits meisje, een Australische jongen en wij drie zijn we richting de campus gegaan. Vanaf het vliegveld is het ongeveer een uurtje rijden naar de campus.

Aangekomen op de campus kregen we een kamer toegewezen. Blij dat we eindelijk de koffers konden dumpen en even lekker op bed liggen, maar toen kwam het eerste probleem al, de lampen en airco deden het allemaal niet.. Meteen terug naar de receptie gegaan en een halfuur later kwamen ze met twee man sterk om blijkbaar alleen een knopje in de meterkast om hoog te doen, naja ik heb licht en airco dus vind het helemaal prima haha.

De eerste avond zijn we samen met onze buddy, Mira (Duitse meisje), Jorris (een Fransman en vriend van onze buddy) en Zercko (Koreaanse jongen) naar de supermarkt gegaan om even wat te drinken te halen en ook geld te pinnen. Gelukkig had ik al wat geld gekregen van Nycké, dus kon meteen iets te drinken halen, dat dacht ik tenminste.. Ik wou betalen en bleek dat een groot deel van het geld erg oud was en al zo'n 10 jaar niet meer in gebruik is, handigggg haha.. Daarna wouden we wat eten bij een restaurantje maar die was helaas al gesloten, dus hebben we maar wat streetfood gehaald. Een oud mannetje heeft hier voor ons rijst en noodles ter plekke gemaakt met groentes, veel kruiden, saus, kroepoek en stokjes; dit alles voor 10000 IDR, omgerekend €0,65 cent. Dit allemaal meegenomen naar de zitplaatsen bij het zwembad en daar lekker met z'n allen gegeten en daarna nog even gezeten. Nog lekker even met Syb geskyped, daarna gedoucht en gaan slapen. Een redelijk korte maar wel goede nacht, omdat we de volgende ochtend om 9uur klaar moesten staan om naar school te gaan en ons Binus kaartje op te halen. Daarna werden we meegenomen door onze buddy naar de plaats waar hij vond dat hij het lekkerste kon ontbijten. We kwamen aan bij een soort hutje aan de straat en om half 10 zaten we aan de rijst met kip en heel veel andere dingen waarvan ik niet weet wat het was.

Eenmaal weer terug op de campus hebben we even op onze kamer gezeten, bikini aan gedaan en zijn we lekker aan het zwembad gaan liggen. Ja ja, die hebben we ook op de campus :D Overdag gebruikt bijna niemand van de Indonesische studenten het zwembad dus we hadden gister het rijk voor ons alleen.

William onze buddy moest iemand ophalen van het vliegveld en rond 17.00 zouden we samen naar de shopping mall gaan. Dit werd uiteindelijk wat later en rond half 8 waren we er pas.. Maar wauw, wat een verschrikkelijk grote en mooie shopping mall. Echt alles kon je er vinden; bioscoop, restaurants, barretjes, winkels, kappers en merk winkels maar ook typisch Indonesische winkels. Nadat we wat gegeten hadden zijn we op pad gegaan om een simkaartje te regelen. Met hulp van onze buddy ging dit allemaal redelijk snel, ik heb dus nu overal internet voor 50.000 IDR per maand (€3,20). Hierna zijn we even naar de supermarkt geweest om een aantal dingen te kopen. Het lijkt eigenlijk wel een beetje een camping hier; je hebt gezamenlijke douchjes, wc’s en wc papier hebben ze niet dus elke keer in camping-style over de gang met je toilet rolletje. Maar goed, nu dwaal ik weer af van het verhaal over wat we gister avond hebben gedaan. Na de supermarkt hebben we de andere studenten opgezocht, die zaten ondertussen al bij een barretje. Allemaal een biertje besteld en daar zaten we dan met een bij elkaar geraapt zooitje van nationaliteiten: 4 Nederlanders, 2 Indo’s, 2 Fransen, 5 Duitsers, 1 Australiaan, 1 Engelse en 1 Portugees. Het was echt een top avond, iedereen is hier super sociaal en erg geïnteresseerd in elkaar. Na een aantal biertjes en wanneer de live band stopte met spelen zijn we rond half 2 weer richting de campus gegaan. Nog even een theetje gedronken met Merle en Liselotte en daarna m’n tweede nacht hier in gegaan.

Heerlijk geslapen, misschien wel iets te lang.. Rond 12 uur waren we pas beneden in de lobby, maarja er stond niks op het programma en iedereen was ook nog redelijk moe van de reis etc. Rond een uurtje of 2 zijn we met William, Tom en wij 3 de straat op gegaan om wat te eten te halen. We hebben twee typisch Indonesische dingen gegeten. De eerste weet ik zo niet meer hoe het heet, maar het was een soort pindakaas met allemaal verschillende specerijen er in maar ook groentes zoals taugé bijvoorbeeld en natuurlijk rijst er bij. Het tweede wat we hebben gegeten was Rudjak (geen idee of je het zo schrijft) maar dit was een aardig pittige saus met een fruitsalade met; mango, ananas, komkommer, sterfruit en nog een aantal fruitsoorten. Meegenomen naar de lobby en daar opgegeten; de rijst etc. was echt heerlijk, niet te pittig en je werd er goed vol van. De Rudjak was zeer verraderlijk, wanneer je het fruit at met de saus proefde je niks van de pittige saus maar een paar seconde nadat je had door had geslikt; my god, wat scherp!! En dit was nog maar 5 op de schaal van 1 : 10 zei William.. Dus ben heel erg benieuwd wat we allemaal nog meer zouden krijgen!

Hierna zijn we even naar boven gegaan, bikini aangedaan en zo’n 1,5 uur hebben we bij het zwembad in de zon gezeten. Echt heerlijk een zwembad hier, wat trouwens ook wel nodig is. Door de smog en bewolking blijft de warmte heel erg hangen in de stad, dus is het wel lekker dat je even in het zwembad kunt afkoelen. Daarna zijn we gaan douchen en hebben we ons klaargemaakt voor de avond.

Ondertussen zijn ook veel andere studenten aangekomen, zoals: 5 andere Duitsers van onze opleiding, Yva waar we eigenlijk samen mee zouden vliegen, 2 andere Nederlanders van onze school en nog 1 Australisch meisje. Samen met hun zijn we allemaal naar de shopping mall gegaan om wat te eten en daarna naar de karaoke bar te gaan. We hebben allemaal apart gegeten en wij zijn met z’n 4en bij een pizza/pasta restaurant geweest, om toch even iets anders dan rijst binnen te krijgen. Het was echt een super leuk restaurant, midden in het water met live muziek en heerlijk eten! Na het eten hadden we weer met de anderen afgesproken om samen richting de karaoke bar te gaan. Toen we er aan kwamen dacht iedereen wat is dit voor een rare tent, het was in een zijstraatje en er was niemand te bekennen. We werden door het personeel naar onze kamer gebracht; iedereen heeft hier aparte kamers met airco, televisie, boxen en 3 microfoons om karaoke mee te doen. We waren met zo’n 15 mensen, het was echt weer een hele leuke avond! Lachen om iedereen die er niks van bakte maar ook gewoon heel gezellig met iedereen praten, wat drinken en natuurlijk samen zingen! Daarna eindelijk weer in m’n bed beland. Het was een korte maar wel vermoeiende dag. Op naar de volgende 150, waarschijnlijk net zo vermoeiende maar geweldige dagen!

• 18 September 2014 - 19:02

Monic:

Hoi Kim,
    Prachtig verhaal, zie de beelden zo voor me. Wat een indrukken krijg je al in de eerste dagen.
    Hopen dat je nog vele mooie dagen krijgt en dat je ons op de hoogte houdt met je verhalen.
    Ik zie er naar uit dat je een paar foto's plaatst zodat we nog beter kunnen bekijken wat je uitspookt !!!
    Succes daar en tot je volgende verhaal

groetjes van Monic

• 18 September 2014 - 19:57

Elke:

Hoiiii! Wat een leuk verhaal!!! Een mooie ervaring daar dus!
    En dit weekend ga je al ergens naartoe hoorde ik? Leuk!!! KTV is mooi hè hahaha :d
    Succes morgen op skollaa en een heel fijn weekend! Enjoy! 150 dagen zijn zo om
    Dikke X uit Tubbergen!

• 18 September 2014 - 20:08

Irene:

He, mooi zeg, een goed begin is het halve werk.veel mensen leren kennen, nog meer uitgaan, veel bijzonderheden bekijken, weekendjes weg en ook nog starten met school daar.succes en groeten oet Tubbig.

• 18 September 2014 - 23:19

Marlou:

Top stukje kimbo! Gelukkig heb je het mooi daar en de foto's zien er ook super uit!
    Wat Elke ook zegt, 150 dagen zijn zo voorbij dus haal er alles uit wat er in zit!
    Morgen al het eerste feestje waarbij je gemist zult worden: schutters. Maar volgens mij zit het met die feestjes van jou daar wel snor haha.

Heel veel plezier verder meis, kijk uit naar je andere verhalen!

We missen je topper!
    Xx

• 19 September 2014 - 09:39

Wilma Van Der Mark:

Super Kim, om jou zo te kunnen blijven volgen.
    Jij gaat dat helemaal maken daar, dat lees ik nu al!
    Wij gaan hier bijna het weekend in. Vanavond komt Kim weer thuis van een weekje Breda/O'hout.
    Ik heb vanavond een etentje en de meiden gaan sporten. Niels heeft voetbaltrainen.
    We blijven in contact
    Liefs

• 19 September 2014 - 15:46

Fam. Droste (de Buurtjes):

Hé Kim,
    Wat een super ervaring doe je daar op.
    Geniet ervan de komende 150 dagen en we blijven je volgen.
    Veel plezier en de groetjes uit Tubbergen.

• 20 September 2014 - 09:20

Kim:

Hoi allemaal!!
    Super dat jullie het zo leuk vinden, het is ook echt geweldig hier!
    Na het weekend komt er weer een nieuw verhaal op, we gaan morgen namelijk naar Bandung heen en denk dat we daar wel het een en ander mee zullen maken!! Genoeg om over te kunnen vertellen dus.
    Tot snel!! Liefs

• 23 September 2014 - 11:55

Ilonka En Evert:

Wat leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt, en zo kunnen wij toch ook een beetje meegenieten. Veel nieuwe ervaringen, en nieuwe mensen, echt leuk! Hou je goed en geniet ervan. Groetjes Evert en Ilonka