First trip - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Kim Eeman - WaarBenJij.nu First trip - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Kim Eeman - WaarBenJij.nu

First trip

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

25 September 2014 | Indonesië, Batavia

Wauw wat een geweldig land is dit!! Een geweldige eerste week gehad maar vooral het weekend was super.

Afgelopen donderdag hebben we verschillende dingen gedaan. We hadden onze eerste dingen van school, een oriëntatie programma over de campus en hoe alles werkt op school etc. Daarna eindelijk de wifi code gekregen voor op onze kamer, die overigens niet echt geweldig werkt, maar wel fijn dat je kunt skypen zonder dat iedereen je raar aan kijkt omdat je naar je beeldscherm zit te lachen haha. Ook hebben we de schoonzus van Liselotte opgezocht, Liselotte had met ze afgesproken bij Batavia. Dit is het oude gedeelte van Jakarta wat overgebleven is van de Nederlandse koloniale tijd hier. Eenmaal aangekomen kwamen we op een heel groot plein met nog een oud gouverneurs kantoor er op en een aantal cafétjes. Liselotte is met haar schoonzus en vriend meegegaan en ik ben samen met Merle en Yva op pad gegaan. We hebben over een paar marktjes gelopen en wat gedronken en gegeten bij “Batavia café”. Dit was een redelijk luxe restaurant voor Indonesische begrippen maar uiteindelijk hebben we nog allemaal voor 5 á 6 euro per persoon wat gegeten en gedronken. De prijzen zijn hier echt niet te vergelijken met die in Nederland, alles is ZO goedkoop!

Weer terug op de campus hebben we ons rooster geregeld, dit moet je allemaal zelf via internet doen (vakken kiezen en/of laten vallen). In eerst instantie zouden we dinsdag, woensdag en donderdag les hebben maar we hoorden van andere internationale studenten met dezelfde opleiding dat het ook mogelijk was om de 4 vakken die we hebben in 2 dagen te doen! Dussss, we hebben nu alleen maar op dinsdag en woensdag les. Wel lange dagen maar goed, daar krijg je ook een weekend van 5 dagen voor terug! De school begint hier trouwens super vroeg. Zo moeten we elke woensdag om 7.30 beginnen en het is vanaf onze campus zo’n uur rijden naar de school dus om 6.30 zitten we al in de bus.. Wel even wennen aangezien we altijd zo’n chill rooster hadden op Saxion.
Vrijdag hadden we nog een oriëntatie dag op school en dit ging vooral over dingen wat ze de dag er voor ook hadden verteld, erg interessant dus! Iedereen moest zich voorstellen op het begin en daarna met alle studenten van dezelfde nationaliteit een presentatie geven over je land. De mensen uit Indonesië zijn zo enthousiast tijdens de presentaties, wat echt nergens op slaat, maar de beginnen gewoon uit het niets te schreeuwen en te joelen in de klas; dit gebeurde bijvoorbeeld wanneer we een grote ronde kaas lieten zien haha.

WEEKEND! We hebben dit weekend ons eerste tripje gemaakt naar een andere stad, Bandung, ligt op ongeveer 2 uur rijden (zonder file) van Jakarta. Afgelopen zaterdag zijn we met twee buddy’s naar een bus bedrijf gegaan die dagelijks 5 keer van Jakarta naar Bandung rijden en andersom, om tickets te regelen. Dit was vrij snel gedaan en kostte zo’n 8 euro pp voor een retourtje. We hadden gepland om zondag ochtend om half 9 richting Bandung te gaan, aangezien je toch altijd wel even in de file staat hier.. We kwamen dus ook rond half 12 pas aan in Bandung en daar stond onze chauffeur voor deze twee dagen al op ons te wachten. Vincent en Kevin, buddies van ons hebben een lerares van hun opgebeld die in Bandung woont of zij wellicht nog iemand kende die onze gids zou willen zijn voor 2 dagen. Ze had meteen een oud collega van haar opgebeld wat Duits en Engels leraar is, dus erg handig voor ons!! Eerst hebben we wat gegeten en daarna zijn we met de driver en de gids(chauffeur) naar onze eerste bestemming gegaan; Tangkuban Perahu, dit is een krater van een nog steeds actieve vulkaan op zo’n 2 km hoogte. Iedereen liep rond met handschoenen, dikke jassen en mutsen; terwijl het voor ons echt nog steeds warm was. Het stonk er ook verschrikkelijk naar zwavel, echt een nare geur maar op een gegeven moment was je er wel aan gewend. Na een paar foto’s te hebben gemaakt en natuurlijk ook een paar keer met de Indo’s op de foto te zijn geweest de auto weer ingestapt en richting de hotsprings gereden. Tijdens onze rit naar de hotsprings kwamen we door geweldig mooie theeplantages, rijstvelden en kleine dorpjes. Bij de hotsprings was het redelijk druk, maar wat vooral opviel was dat het merendeel van de vrouwen, zeg maar zo’n 95% met kleren in het water zat.. Maar de mensen van het park en ook onze chauffeur zei dat we gewoon met bikini in het water mochten. Ik heb nog nooit zo iets raars meegemaakt. Wanneer we in onze bikini stonden keek iedereen ons aan en werden er van alle kanten foto’s en filmpjes gemaakt, echt zó raar!! Ik denk dat we zo’n uur hebben gezeten in de hotspring en echt om de paar minuten kwamen er wel mensen die met ons op de foto wouden. Ook onze chauffeur liep steeds met de zware rugtassen te slepen en ging zelfs met z’n kleren het water in omdat we nog met z’n 4en op de foto wouden. Maar goed, dit was al een hele ervaring op zich! De lokale mensen zien eigenlijk nooit blanke mensen en ze denken blijkbaar meteen dat we heel beroemd zijn ofzo.

De volgende dag werden we opgehaald door dezelfde chauffeur en zijn we naar Kawah Putih geweest. Ook weer een vulkanische krater deze ligt op zo’n 2,5 km hoogte, maar deze staat bekend om het blauwe water wat in de krater staat. Het was een lange rit in de auto maar er was genoeg te zien. We reden weer door de thee plantages en kwamen veel school kinderen tegen (allemaal nog in schoolkleding). Eenmaal aangekomen bij de krater keken we echt onze ogen uit, het was zo mooi! We hadden ook geluk met het weer en dat we op een maandag waren dus er niet echt veel toeristen waren en we wat mooie foto’s konden schieten. Hierna zijn we nog naar een meer heen gereden tussen de thee- en rijst velden. Hier was het erg rustig en waren alleen een paar lokale mensen die een aantal winkeltjes hadden met vooral fruit en ander eten. Toen we terug waren in het centrum van Bandung zijn we wat gaan eten bij een typisch Indonesisch restaurant met een geweldig uitzicht! De chauffeur heeft ons weer afgezet bij de bus stop en na even gewacht te hebben konden we de bus weer in om terug te keren naar Jakarta. Rond half 12 waren we weer bij Binus Square. Helemaal kapot na zo’n mooi maar ook volgepland weekend.

Van echt uitslapen was geen sprake want dinsdag was onze eerste schooldag! Om half 11 moesten we op school zijn voor Fashion Trend Forecasting en de les daarna Fashion marketing. Deze vakken leken ons op zich wel leuk maar de lessen zelf vond ik erg langdradig en eigenlijk alles waar ze tot nu toe over hebben verteld wisten we allemaal al van het Saxion. Woensdag ochtend hebben we een les color theory gehad, dit lijkt mij persoonlijk erg leuk. Je leert over het toepassen van kleuren en uitdrukken van gevoelens d.m.v. kleuren, je maakt een heel portfolio die je op het eind moet inleveren. Na deze les hadden we een les Fashion Future, dit was echt één groot drama. De docente liep rond met haar mobiel en zette een filmpje op en heeft daarna gewoon de powerpoint voorgelezen, dit is ook een van de redenen waarom we dit vak hebben laten vallen.

Maar goed, zoals jullie al begrijpen heb ik nu al weer weekend!! :D Vandaag lekker uitgeslapen en nu ga ik genieten van de zon bij het zwembad!
Tot snel!! xxx

• 25 September 2014 - 10:47

Karen:

Super leuk om te lezen dat je het zo leuk hebt! Veel plezier nog en blijven schrijven :))